Pas op voor valse en opdringerige telefonische werving energie

Telefoon ophangen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) krijgt bijzonder veel klachten over telefonische verkopers van energie die het niet zo nauw nemen met de wet. Ze zijn ook nog eens opdringerig en erg volhardend. Daardoor zwichten veel mensen uiteindelijk onder de druk en gaan ze toch maar akkoord met dure energiecontracten. Dit is niet de manier om een contract af te sluiten. Nee zeggen en ophangen lijkt het beste wat je kunt doen. Energie vergelijken doe je het best wanneer het jou uitkomt.

Je zit niet direct vast aan een energiecontract

“Goedendag, met Energieleverancier A. U zit nu bij Energieleverancier B en ik heb een interessante aanbieding voor u. Ik kan u een contract opsturen waarmee jaarlijks 350 euro te besparen valt. Een offerte maken is niet mogelijk, direct overstappen wel.” Veel telefoongesprekken met vertegenwoordigers van energiebedrijven gaan zo van start. Veel mensen stemmen er uiteindelijk mee in om informatie te ontvangen, maar blijken dan ineens te zijn overgestapt. Dat was niet de bedoeling! Telefonische verkopers zijn verplicht om helder uit te leggen wie ze zijn en waarvoor ze bellen. Helaas, daar gaat het vaak mis.

Energie vergelijken in alle rust

Mocht je na zo’n telefoontje plotseling een brief ontvangen waarin je wordt gefeliciteerd met je overstap, dan heb je sowieso nog zeven dagen de tijd om schriftelijk bezwaar te maken. Energie is een serieuze aangelegenheid waar je even de tijd voor wil nemen en zeker wanneer je dat zelf uitkomt.

In je eigen tijd op zoek naar het beste energiecontract

De beste energie aanbiedingen kun je vinden bij een online energievergelijker waar je jouw voorkeuren aangeeft en een passen aanbod van energiecontracten gepresenteerd krijgt. Zit er wat tussen voor jou? Dan bepaal je zelf of je ernaartoe overstapt. Daar heb je geen opdringere verkoper voor nodig, toch?

Maak jouw eigen website met JouwWeb